Budimex SA, jako członek międzynarodowego konsorcjum E.R.B. Rail, oficjalnie rozpoczyna prace nad realizacją łotewskiego odcinka Rail Baltica – jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie, łączącej kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Firmy zorganizowały od 11 do 13 grudnia br. spotkania informacyjne, podczas których mieszkańcy regionu dowiedzieli się więcej o procesie, przebiegu budowy i jej wpływu na lokalną społeczność. Zakończenie prac zaplanowano na rok 2032.
Budowa
magistrali Rail Baltica, realizowana w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), ma kluczowe znaczenie dla integracji gospodarczej i ekologicznej regionu bałtyckiego z Europą. Wartość kontraktu, który obejmuje budowę
230 kilometrów nowoczesnej linii kolejowej dużych prędkości na Łotwie, wynosi 3,7 miliarda euro. Zakres prac obejmuje 175 obiektów inżynierskich oraz 11 przejść ekologicznych. Projekt jest finansowany w 85% z europejskiego funduszu „Łącząc Europę” (CEF) oraz w 15% ze środków Republiki Łotewskiej.
– Rozpoczęcie realizacji Rail Baltica to wyjątkowy moment dla Budimeksu. Jest to największy kontrakt w historii naszej firmy i potwierdzenie dalszej ekspansji na rynki zagraniczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się częścią jednego z kluczowych projektów infrastrukturalnych w Europie. Rail Baltica to więcej niż linia kolejowa. To most łączący kraje i gospodarki oraz ogromny krok w stronę zrównoważonego transportu w regionie – powiedział Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.
Spotkania E.R.B. Rail z lokalną społecznością w Iecavie
W związku z rozpoczęciem aktywnej fazy budowy Rail Baltica od 11 do 13 grudnia 2024 r. w Centrum Kultury w Iecavie, mieście położonym w południowej części Łotwy, odbyły się spotkania informacyjne dla mieszkańców. Zainteresowane osoby miały możliwość zapoznania się z procesem budowy oraz wpływem inwestycji na region Bauska. Podczas wydarzeń eksperci z Eiropas Dzelzceļa līnijas, krajowego realizatora projektu, oraz konsorcjum ERB Rail odpowiedzieli na pytania i przedstawili szczegóły dotyczące prac budowlanych.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy nie tylko pod względem skali, ale także celu – integracji regionów bałtyckich z Europą. Po zakończeniu budowy linia umożliwi szybki transport pasażerski z prędkością 249 km/h oraz przewóz towarów z prędkością 120 km/h na trasie łączącej Tallin, Rygę, Wilno i Warszawę.
Udział Budimex SA w konsorcjum realizującym Rail Baltica to kolejny etap rozwoju polskiego lidera na międzynarodowych rynkach. Po sukcesach w Niemczech, Słowacji i Czechach firma umacnia swoją pozycję jako jednego z najważniejszych wykonawców infrastrukturalnych w Europie.